Waarachtigheidsjournaal slaat plank mis

Het “waarachtigheidsjournaal” is de nieuwe marketingactie van Ekoplaza, waarbij elke week een biologische producent extra aandacht krijgt in een filmpje dat in alle winkels aan de lopende band wordt herhaald. Ik herhaal: aan de lopende band. Deze week Bastiaansen kaas. Ik kan de naam niet meer horen. Tot in elke uithoek van elk schap achtervolgt de nasaal-korrelige stem van oud-nieuwslezer Harmen Siezen je met zinnen als “Bastiaansen Kaas voelt zich verantwoordelijk voor onze toekomst”. Je kan niet meer rustig even wegdromen bij de havervlokken, niet even ontspannen geuren van koffie of brood opsnuiven, want daar komt Bastiaansen Kaas weer over de schappen aanwaaien: “ook is er aandacht voor de invloed die men als boer kan hebben op… -let op de pauze en de nadrukkelijk hogere intonatie-.. de omgéving”. Zinsflarden die als lastige vliegen om je hoofd blijven zoemen, inclusief herkenningstune en helaas ook één zin in raadselachtig verkeerd Nederlands: “Wat begon als hobby groeide uit tot marktleider in het biologisch kaassegment”. Sorry? Wat zegt u? Bedoelt u misschien zoiets als: “Wat begon als hobby groeide uit tot een goedlopend bedrijf dat nu marktleider is in het biologische kaassegment”? Ik denk het wel. Maar waarom zou je* als tekstschrijver nog iets aantrekken van goed geformuleerde taal? …

(* Mocht het u opvallen: Hier is met opzet de tweede “je” weggelaten, dat u niet denkt “hij kan het zelf ook niet”).

Bij het NOS-journaal heb ik nooit last gehad van Harmen Siezen’s stem, want zijn neutraal-afstandelijke tot licht ironische dictie gaven hem een alles relativerende onverschrokkenheid tegen de achtergrond van allerlei gruwelijke oorlogs- en rampbeelden die goed bij het nieuws paste. Maar bij een marketing-campagne om producten onder de aandacht te brengen? Dat gaat hem niet worden dames en heren. Neem daarbij dan nog de oubollige nieuwslezerspose en het iets te wijd vallende grijze pak, en je zit meteen weer halverwege de jaren ’90 naar Nederland 1 te kijken.

Dat het geheel ook nog onder de als communistische propaganda aandoende titel “waarachtigheidsjournaal” wordt gepresenteerd geeft me als klant van Ekoplaza helemaal het gevoel in een totalitair-marxistische supermarkt te zijn beland waar ik zonder een stempel van Bastiaansen kaas in mijn paspoort niet meer uitkom.

Vooruit, hier een link naar het filmpje, hoewel ik het eigenlijk beter kan doodzwijgen:
Waarachtigheidsjournaal Bastiaansen kaas

Tot slot: Kaas van Bastiaansen is overigens heel lekker hoor!

2 thoughts on “Waarachtigheidsjournaal slaat plank mis

  1. Die Ekoplaza toch. En die Bastiaansen kaas. Een typisch gevalletje van de koe bij de hoorns pakken. Oh, wacht even! Ze hebben geen hoorns meer.
    Toch is het een zorgvuldig opgebouwd bedrijf, want ze doen ze aan weidevogelbeheer en sommige boeren hebben zelfs zonnepanelen. Een blik op de website leert trouwens dat het helemaal de koeien niet zijn:
    ‘Een wereld van biologische boeren die met veel toewijding en vakmanschap de melk voor onze kazen produceren’. Vandaar dat ze het voornamelijk over de boeren en het bedrijf hebben. Ik dacht al: je hoort zo weinig over de koeien.
    Die blijken alleen maar buiten te lopen. Op acht maanden per jaar na dan. Maar das een kleinigheidje.

Reageren? Graag!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.