Laat me je websites zien!

Er gaat weer iets nieuws rond op Facebook. Een bericht met de volgende tekst:

“Laat me je websites zien!
Maak jezelf zichtbaar! Laten we netwerken! Plaats de link naar je website hieronder in de comments. Zonder beschrijving. Hier kun je zelf reclame maken. Iedereen die mij volgt kan dit zien en je website ‘s bezoeken.
Kopieer deze tekst dan en zet hem op je eigen pagina om anderen de kans te geven om meer mensen te bereiken via jouw bereik.
Laten we elkaar ondersteunen ❤️ ”

De eerste van wie ik het op mijn tijdlijn zag, ken ik niet dusdanig goed dat ik zijn schrijfstijl en uitdrukkingswijze ken, maar zelfs zonder die kennis was me meteen duidelijk dat stijl en woordkeus van dit bericht totaal niet bij hem pasten.

Sterker nog: ik herkende de stijl in zijn joviale fake-broederlijkheid eigenlijk meteen als de stijl die je vaker tegenkomt, en die gehanteerd wordt door onbekende achtergrondfiguren die namens Facebook of andere bedrijven onderzoek doen naar hoe mensen in hun gedrag beïnvloed kunnen worden. Hoe anoniem deze mensen ook zijn: hun stijl is herkenbaar. Zo ook de geest die er uit spreekt. En heeft nou echt niemand in de gaten dat deze tekst vertaald is uit het (Amerikaans-) Engels? “Laten we elkaar ondersteunen”. “Let’s support each other”. Yeah! Make yourself visible! Yeah! Show me your websites!

Welke Nederlander zou dit op deze manier uit zichzelf zo formuleren? Ik denk – of hoop – niemand. “Laat me je websites zien” doet me ook denken aan iets wat De Vieze Man (typetje van Kees van Kooten: zie foto hierboven) ook zou kunnen zeggen. Sterker nog: ik hoor het hem zeggen, met die raspende, plat-Haagse speekselspetterende keelstem inclusief seksuele toespeling. “Héé, jij! Hée luistàr! Laat me je websites zien!”

Vraag je altijd af: welke informatie (data) geef ik vrij door in te gaan op dit soort berichten. Denk bijvoorbeeld aan sociologisch onderzoek naar hiërarchische structuren: wie reageert op wie, of in welke volgorde. Daarnaast kan Facebook (of een ander bedrijf dat in deze data geïnteresseerd is) door de mensen die hierop ingaan een goed beeld krijgen van welke websites gekoppeld zijn aan welke personen, en in het verlengde daarvan welke interesse-gebieden, werkzaamheden, hobby’s, leefstijl of opvattingen deze mensen (jullie dus!) hebben. Ook wordt door het verzamelen van jullie websites het deel van het internet dat direct grenst aan Facebook (vanwege haar gebruikers) in kaart gebracht. Om maar wat uit de losse pols te noemen. Het werkelijke onderzoeksdoel van dit bericht ken ik niet. Maar ik vertrouw het niet. En ik vind dat jullie dat ook niet zouden moeten doen.

Tot slot:
Het zou interessant zijn te achterhalen waar dit bericht “Laat me je websites zien” vandaan komt. We zouden met z’n allen kunnen proberen het in terugwaartse richting te volgen, om bij de bron te komen. In plaats van het bericht verder te verspreiden en eraan mee te doen, zou je dan kunnen vragen aan degene van wie je dit bericht het eerst zag op jouw eigen tijdlijn, van wie hij of zij het voor het eerst zag. Zo zouden we mogelijk het spoor terug kunnen volgen. Ik ben heel benieuwd waar we dan uitkomen. Als het überhaupt nog traceerbaar is. Want iedereen ziet natuurlijk alleen de eigen tijdlijn, en een tijdlijn is zeer veranderlijk en van extreem voorbijgaande aard.

In de begindagen van Facebook was de tijdlijn nog lineair en chronologisch. Je kon dan bijvoorbeeld ‘s avonds nog wel een bericht terugvinden dat je eerder die dag had gezien (heel lang naar beneden scrollen). Dat is inmiddels al bijna onmogelijk, o.a. omdat elke tijdlijn bij elk bezoek opnieuw gegenereerd en samengesteld wordt op basis van algoritmen. Maar goed: als het via de tijdlijn niet lukt, dan herinner je je misschien nog van wie je het bericht het eerst zag, en kun je het aan die persoon vragen.

We kunnen ook iets ludieks doen, namelijk dat iedereen als commentaar op het bericht een opname toevoegt van hoe jij als “vieze man” de zin “Laat me je websites zien” nadoet. Dat lijkt me echt lachen.

2 thoughts on “Laat me je websites zien!

  1. It’s a good thing you let me know that there is “something new” going around on FB. I’m always in for a bit of a thrill. And you add a detective-quest to make a Nancy Drew out of me yet. Never a dull moment if you are connected. Thank you FB. Will consider now getting an account.

Reageren? Graag!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.