<tacosorgdrager.nl>

Diensten > zoekmachine-optimalisatie

zoekt en gij zult vinden

SEO: hype of noodzaak?

Behalve een onwaarschijnlijk veel punten opleverend scrabble-woord, is zoekmachine-optimalisatie (SEO) al jaren een hot item, waaromheen veel fabels en guru-geroezemoes ontstaan is.
Grote bedrijven hebben complete afdelingen in dienst om maar te zorgen dat alle informatie van het bedrijf overal als eerste te vinden is.
Het zou naïef zijn dit af te doen als een voorbijgaande hype, want in Amerika valt of staat the business ermee. In Nederland (en Europa) is dit nog niet zo erg, maar met de voortschrijdende digitalisering van alle interactie, rukt het ook bij ons op.

Los van alle commerciële commotie rondom zoekmachine-optimalisatie, en haar niet te ontkennen potentie als kweekvijver voor macho-gedrag, is de vindbaarheid van informatie op internet natuurlijk heel belangrijk. Een bibliotheek zou ook volslagen nutteloos zijn als je er niet kan vinden wat je zoekt. En wat is het internet anders dan een gigantische, volstrekt ongeorganiseerde bibiotheek?

Gelukkig is Google slim genoeg om alle informatie in die onmetelijke zee te rangschikken en te labelen, dus eigenlijk hoeven we alleen te zorgen dat Google (en andere zoekmachines) van het bestaan van een website (en alle daartoe behorende pagina´s op de hoogte is. Een kwestie van even je website op de goede manier aanmelden. Wat de goede manier is ga ik hier niet uitleggen, maar er komt nog wel het een en ander bij kijken (en vooral dat je je informatie netjes aanbiedt, dus goed gestructureerd).

Een website moet gaan waarover hij beweert te gaan

Taal is alles

Stel: je komt in een bibliotheek, en je pakt een boek uit de kast waarop staat “Leuke vakanties in Zuid-Europa”. Je slaat het boek open, en het blijkt te gaan over postzegels. Zoiets zou onacceptabel zijn, en reden om erg boos op iemand te worden.

Het arbeidsethos van veel zgn. SEO-experts is doorspekt van vergelijkbare gein. Je wilt niet weten wat voor trucs er uitgehaald worden om maar te zorgen dat bepaalde informatie altijd bovenaan de zoekresultaten terecht komt. En je wilt ook niet weten wat zoekmachines (vooral Google) dan weer uit de kast moeten halen om alle nieuw gevonden trucjes weer te neutraliseren door aanpassingen aan de zoek-technologie.

Ik geef dit voorbeeld omdat het iets illustreert: Wil je goed vindbaar zijn op internet, dan moet je website daadwerkelijk gaan over datgene waarover hij beweert te gaan. Als uit de tekst op een webpagina blijkt dat een bepaald onderwerp inderdaad het onderwerp van de pagina is (en Google kan daar een soort van waarschijnlijkheidsberekening, of algoritme op loslaten) dan zul je een betere positie opbouwen in zoekresultaten die met dat onderwerp te maken hebben. Dat klinkt logisch en eenvoudig, en dat is het ook. Waarom zou het principe van vindbaarheid onnavolgbaar ingewikkeld moeten zijn? Daar is niemand mee geholpen.

Natuurlijke vindbaarheid

Belangrijk is dan wel hoe de tekstuele informatie op je website is gestructureerd en uitgeschreven. Elke tekst heeft bepaalde structuur- en vormkenmerken, en als iets goed geschreven is, komt dat meestal niet doordat iemand hoog in zoekresultaten wil eindigen, maar omdat iemand betrokken is bij het onderwerp. Die betrokkenheid zal de natuurlijke vindbaarheid van webpagina´s vergroten. En dan ben je al een heel eind op weg. Zolang zoekmachine-optimalisatie nog vooral een linguïstische aangelegenheid is (en dat zal voorlopig nog wel zo zijn) wordt je natuurlijke vindbaarheid vooral bepaald door hoe goed de tekst op je website geschreven is.

Maar vrienden zijn ook leuk

Ga verbindingen aan en update regelmatig

Om de vindbaarheid van je website nog verder te verbeteren is het goed om regelmatig inhoud toe te voegen of te wijzigen. En om te zorgen dat er veel andere websites zijn die een link naar jouw website willen opnemen. Deze zgn. “link building” kan op natuurlijke wijze (vanuit betrokkenheid, zie hiervoor) langzaam groeien (je maakt ook niet in 1 dag 100 vrienden) (Facebook niet meegerekend), maar kan ook pragmatisch in hoger tempo worden uitgebreid. Social media (Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, een weblog enz.) kunnen daarbij een grote rol spelen

Want goede vindbaarheid op internet ontstaat niet helemaal vanzelf. Je moet er wel wat voor doen, en dan wat mij betreft vooral vanwege betrokkenheid bij de dingen waarmee je gevonden wilt worden.
Als jij een goed stukje schrijft over een bepaald onderwerp, dan is een ander ook eerder bereid dit door te vertellen, of er naar te verwijzen.

Taco   Sorgdrager
Taco Sorgdrager Internet Diensten
Frankenslag 11
Den Haag, 2582 HB Nederland
+31 (0)6-45179238

Kvk-nummer: 50743929

Laatste update: July 22 2011